Eettisen ruoanvalinnan sosiaalipsykologiaa

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Eettinen ruoanvalinta – ruoan valitseminen ennemminkin moraalisten kuin itsekkäiden syiden perusteella – on yleistynyt. Tämä näkyy esimerkiksi luomutuotteiden ja reilun kaupan tuotteiden kulutuksen kasvuna. Eettinen syöminen puhuttaa myös mediassa. Esimerkiksi Yleisradio uutisoi kesäkuussa, että vegaanisesta ruoasta on tullut kauppojen myyntihitti. Edelleen painotettiin, että kasvisruokailu on laajentunut pienen porukan puuhastelusta massojen trendiksi. On kuvattu viime aikoina sitäkin, miten uusi kasviproteiinin lähde – suomalaisinnovaatio nyhtökaura – suorastaan viedään käsistä. Myös välineitä auttamaan eettisissä ruokavalinnoissa on luotu: esimerkiksi Ilmastodieetti.fi-sivusto, jonka avulla voi arvioida valinnan ilmastovaikutuksia, ja WHO:n opas vastuullisempiin kalavalintoihin. On myös väitetty, että ruokaan liittyvä moraalikeskustelu on juuri nyt vilkkaampaa kuin koskaan. Ehkä on myös enemmän sosiaalista ja moraalista painetta pohtia sitä, mitä minä syön ja mitä muut ovat mieltä siitä, mitä syön. Väitän, että ruoanvalinta on juuri nyt mitä olennaisin sosiaalipsykologian ja moraalipsykologian tutkimuskohde. Väitöstutkimukseni valottaakin sitä, mikä merkitys moraalilla on ruokavalinnoissa ja miten ruokaan liittyviä moraalisia valintoja tehdään.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.