Työolojen ja suoritus- ja sosiaalisten strategioiden rooli työhyvinvoinnissa

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Nykypäivän työntekijöiden työhyvinvointia haastavat työelämän nopeat muutokset ja niiden mukanaan tuomat vaatimukset, kilpailu, tarve jatkuviin innovaatioihin ja työurien epävarmuus (Frese, 2008; Schaufeli, Leiter & Maslach, 2009). Samanaikaisesti yhteiskunnassa on etsitty keinoja työurien pidentämiseen niiden molemmista päistä. Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat laatineet työkaarimallin, jonka avulla työuria pyritään pidentämään kannustamalla organisaatioita huolehtimaan tuottavuudestaan ja edistämään työhyvinvointia (Työmarkkinakeskusjärjestöjen työurasopimuksen linjaukset, 2012). Miten työntekijä voi työurallaan, millaisena hän kokee työympäristönsä ja kuinka hän palautuu työsuorituksista, nousevat keskeisiksi kysymyksiksi.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.