Kohti oppimisvaikeusoppilaiden oppimisen optimaalista ohjausta

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Oheinen kuva (Kuva 1) on väitöskirjani kannesta. Kuvitellaan, että kuva esittää oppimistilannetta. Koska nykyisin oppimista ajatellaan usein uuden osaamisen rakentamisena, tällainen rakennusaiheinen kuva sopii hyvin oppimistilanteenkin kuvaamiseen. Tarkastellaan ensin kuvassa näkyvää rakennusta. Kun ajatellaan rakennusta uuden osaamisen rakentumisen kuvaajana, huomataan, että osa taidoista ja tiedoista on jo rakentunut vahvaksi kivijalaksi ja tukevaksi perusmuuriksi korkeammille tasoille rakentuvalle osaamiselle. Kuvasta nähdään myös, että rakennuksen korkeammalla olevat tasot eivät ole vielä vahvoja, järkkymättömän lujia kivirakenteita. Rakennuksen korkeammalla olevat tasot kuvaavatkin hyvin vasta työn alla olevia, perusmuurin päälle orastavia ja edelleen paljon harjoittelua vaativia osaamistasoja. Aivan ylhäällä kuvassa näkyy tasoja, jotka ovat toistaiseksi ulottumattomissa, ikään kuin vasta taivaalla korkeuksissa siintäviä tavoitteita, joiden toteutuminen tulevaisuudessa tekee rakennuksesta erilaisissa ympäristön paineissa entistä paremmin selviytyvän. Koulun oppimistilanteissa ydintavoitteena voidaan pitää jokaisen oppilaan osaamisen jatkuvaa kehittämistä entistä korkeammille tasoille, jotta jokainen oppilas pystyy sujuvasti selviytymään monenlaisista elämässään vastaantulevista haasteista. Jokaisen oppilaan tulisi voida koulussa kehittää osaamistaan niin, että hänen osaamisrakenteeseensa sisältyy sekä vahvoja, kivijalkaan kuuluvia automatisoituneita perustaitoja että jatkuvasti eteenpäin kehittyvää, perustaitoja soveltavaa korkeampien tasojen osaamista.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.