Lectio Praecursoria

Kuka palvelee ketä poliittisten toimijoiden edistäessä yrittäjyyttä?

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Joulukuussa 2014 sosiaalidemokraatit käynnistivät tempauksen nimeltä Suklaata yrittäjälle. Tempauksessa puolueen jäsenet lahjoittivat valitsemalleen yrittäjälle suklaarasian. Samalla he kertoivat SDP:n uudesta vaaliohjelmasta ja sen pienyrittäjyyteen liittyvistä tavoitteista. Puolueen jäseniä kehotettiin ottamaan tilanteesta valokuva ja lataamaan se sosiaaliseen mediaan tunnuksella #suklaatayrittäjälle (ks. SDP, 2014). Pienyrittäjät raivostuivat. Facebook täyttyi vihaisista viesteistä, joissa yrittäjät kertoivat demareille, mihin he voivat suklaansa panna. Yrittäjät kokivat, että sosiaalidemokraatit yrittivät käyttää heitä hyväkseen. Koska kevään eduskuntavaaleihin oli vain joitain kuukausia, tempaus tuomittiin äänten kalasteluksi. Puolueen puheenjohtaja Antti Rinne vaikutti vilpittömästi yllättyneeltä pienyrittäjien reaktioista. Helsingin Sanomissa Rinne kommentoi, että koko tempaus järjestettiin viestimään SDP:n olevan pienyrittäjien asialla (Elonen, 15.12.2014).

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.