Pääkirjoitus

Pääkirjoitus (01/2017): Tehtäväkäyttäytymisen mittaamisesta lisäarvoa psykologiseen arviointiin?

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Viime vuosikymmenen aikana teknologia on tullut kiin­teäksi osaksi arkeamme. Monen meistä on vaikea edes kuvitella työntekoa ilman tietotekniikkaa. Lisäksi tietokoneet ja erilaiset älylaitteet ovat usein yhä tärkeämpi osa vapaa-aikaamme.

Myös kognitiivisen suoriutumisen arvioinnissa hyödynnetään nykyään usein teknologiaa. Tietokoneavusteinen mittaaminen on jo melko tavallista joukkotestauksina toteutettavissa laajoissa tutkimuksissa, esimerkiksi peruskoulun päättövaiheeseen ajoittuvissa kansallisissa ja kansainvälisissä oppimistulosten arvioinneissa. Digitaaliset sovellukset ovat löytäneet jossain määrin tiensä myös psykologiseen arviointiin, mutta uusien menetelmien käyttöönottoa rajoittaa vielä uudenlaisten testien kehittämisen ja normeeraamisen työläys sekä sähköisen testaamisen valvontaan ja tietosuojaan liittyvät kysymykset. Suomen Psykologiliitto (2012) laati kuitenkin jo viisi vuotta sitten ohjeistuksen tietokoneavusteisen psykologisen tutkimuksen tekemisestä, ja tänä päivänä menetelmiä on jo jonkin verran tarjolla suomeksikin.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.