Kuvallinen kollektiivinen muisti: sosiaalisten representaatioiden näkökulma
”Kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on usein käytetty luonnehdinta kuvan voimasta – siitä, että yksittäinen kuva voi parhaimmillaan välittää monimutkaisen ajatuksen toisinaan vaikuttavammin kuin kirjallinen tai puhuttu kuvaus. Tämä on tiedetty yhtä kauan kuin ihmiskunta on käyttänyt kuvallisia merkkejä viestinnässä. Historioitsijat jäljittävät kyseisen sanonnan juuret kuitenkin 1900-luvun alkupuolelle, jolloin mainostajat havaitsivat, kuinka hyödyntää kuvaa, erityisesti valokuvaa, omiin tarkoituksiinsa eli vaikuttaakseen ihmisiin. Tämän jälkeen kuvallisen vaikuttamisen muodot ovat moninkertaistuneet. Kirjailija Erno Paasilinna totesikin, että ”kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa”.