Pääkirjoitus

Pääkirjoitus (02-03/2018): Katse kohti koulua

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Koulu on lapsille ja nuorille tärkeä kehitysympäristö. Koulussa opiskellaan myöhemmässä elämässä tärkeitä taitoja ja harjoitellaan yhteiskunnassa toimimista monin eri tavoin yhdessä eri-ikäisten ja -taustaisten lasten, nuorten ja aikuisten kanssa. Koulun merkitystä lapsille ja nuorille voi lähestyä monesta näkökulmasta, sillä koulu toimii keskeisenä kontekstina muun muassa kognitiiviselle kehitykselle, psyykkiselle hyvinvoinnille, asenne- ja uskomusjärjestelmien muotoutumiselle ja sosiaalisten vertaissuhteiden rakentumiselle. Lisäksi koulujärjestelmiä voi psykologiatieteidenkin alueella tarkastella yhteiskunnallisesta perspektiivistä, sillä järjestelmän rakenteet ja ideologiat heijastuvat yksilöiden ja sosiaalisten verkostojen kohtaaman toiminnan tasolle asti muovaten näiden kehityskulkuja.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.