Maanantaiblogi

Murphyn laki toimii

Törmäsittekö viikonvaihteessa samaan uutiseen kuin minäkin? Uutisessa kerrottiin porakoneesta, joka käynnistyy punaisesta nappulasta ja sammuu vihreästä. Mieleen tuli alkuperäinen Murphyn laki: "Jos jonkin asian voi tehdä monella tavalla ja näistä tavoista yksi johtaa onnettomuuteen, ennen pitkää joku tekee asian sillä tavalla".

Ja näinhän tietysti tapahtui. Viikonvaihteen uutinen kertoo parin vuoden takaisesta tapaturmasta, jossa poranterään juuttunut kappale alkoi repiä työntekijän kättä. Ei auttanut, että työnjohtaja pysäytti porakoneen, koska työntekijä yritti itsekin vaikuttaa tilanteeseen; ymmärrettävästi painamalla punaista nappulaa. Koska koneen punainen ja vihreä nappula oli kytketty epäloogisesti, punaista painamalla kone kuitenkin käynnistyi uudelleen ja työntekijä sai pahat vammat.

Jokaiselle on varmasti tullut vastaan työelämän ja arjen laitteita käyttäessä tilanteita, joissa asiat eivät suju niin kuin odottaisi tai tapaturma on lähellä. Inhimillisiä tekijöitä koskevassa tutkimuksessa puhutaan "ansoista", joita on asetettu ihmisen tielle. Ansat ovat edellä kuvatun kaltaisia tilanteita, joissa ihmisen on mahdollista tai jopa todennäköistä erehtyä, vaikka hän luuleekin toimivansa oikein ja järkevästi.

Uutisoidussa tilanteessakin ihmisen toiminta oli aivan ymmärrettävää ja järkevää. Vaikka työntekijät olivat tottuneet epäloogiseen asennukseen, ovat he vielä enemmän tottuneita standardeihin: joka päivä liikenteessäkin opimme aina uudelleen, että punainen merkitsee seis ja vihreällä saa mennä.

Ihminen on huipputehokas käsittelemään tietoa ja toimimaan, jos hän voi käyttää aiemmin oppimiaan tietoja ja taitoja. Ihminen on kuitenkin lukuisilla tavoilla erehtyväinen ja altis toimintavirheille, jos tarpeetonta opittavaa ja muistikuormaa on liikaa ja tieto on ristiriitaista.

Ihminen yrittää yleensä onnistua ja toimia järkevästi, eikä kukaan yleensä tahallaan järjestä tapaturmia. Silti on vähän vaikea ymmärtää, mikä ajatus ja järki oli kytkeä koneen sammuttaminen vihreään nappulaan ja erityisesti, miksi asiaa ei korjattu. Onnettomuuksia voi parhaiten estää varmistamalla, ettei mikään mene vikaan. Tämän oivalsi jo 1940 -luvun lopulla Yhdysvaltain armeijan kapteeni Edward Murphy työskennellessään lentokonelaboratoriossa. Oikeastaan Murphyn laki siis sanoo, että asiat eivät mene vikaan, jos laitteet ja toimintaympäristö suunnitellaan siten, että ihminen ei voi tehdä asiaa vaarallisella tavalla.

Murphyn laista