”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa
Lukemaan oppiminen avaa lapselle oven kiehtovaan maailmaan – mahdollisuudet eläytyä satuihin, sukeltaa seikkailuihin tai uppoutua etsimään tietoja kiinnostavista aiheista ovat loputtomat. Kaikille lapsille tämä maailma ei kuitenkaan avaudu helposti ja nopeasti. Koulunkäynnin alkaessa noin joka viides lapsi tarvitsee tukea lukemaan oppimisessa. Huomattavia vaikeuksia lukemaan oppimisessa on alkuopetusvaiheessa noin viidellä–kuudella prosentilla lapsista (Lyytinen & Erskine, 2006). Miten näitä lapsia voitaisiin auttaa? Kiinnostukseni oppimisvaikeuksien ja niiden kuntouttamisen tutkimiseen liittyy vahvasti käytännön työhöni lastenneuropsykologina. Yli kaksikymmentä vuotta kestäneen työurani aikana olen kohdannut useita lapsia, joiden elämässä keskeinen kysymys on ollut: ”Opinkohan mä lukemaan?”