Pääkirjoitus

Pääkirjoitus (05/2016): Arviointipaineita

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.

Moni meistä kohtaa päivittäin tilanteita, joissa oma suoritus tai ammattitaito joutuu arvioinnin kohteeksi. Opiskelijat saavat kurssisuorituksistaan palautetta opettajiltaan ja muilta opiskelijoilta tai harjoittelevat käytännön työtä kokeneemman työtoverin valvonnassa. Ammatissaan toimiva psykologi on osa moniammatillista työyhteisöä, jossa työtä tehdään vuorovaikutuksessa kollegoiden kanssa. Tutkijan maailma lähes rakentuu erilaisten arviointi- ja palautejärjestelmien varaan. Tutkimusrahoitusta myönnetään asiantuntija-arvioiden perusteella ansiokkaimmille suunnitelmille. Nuoret tutkijat työskentelevät vanhempien tutkijoiden henkilökohtaisessa ohjauksessa ja esittelevät työtään muille opiskelijoille. Pian esittely tapahtuu vanhempien tutkijoiden rinnalla kansainvälisissä konferensseissa välillä tiukankin julkisen kritiikin kohteena. Tieteellinen julkaiseminen perustuu vertaisarviointijärjestelmään, jossa muut asiantuntijat arvioivat tutkimuksen merkityksellisyyttä ja antavat palautetta raportoinnin parantamiseksi. Arvioinnin ja palautteen lopputuotos näyttäytyy julkisesti korkealaatuisena tieteenä ja osaavina asiantuntijoina.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.