Toimittajan kommentti

Oppimisen psykologiaa, osa 2

Millä tavoin oppimista voi parhaiten edistää? Tieteellisesti perusteltuja psykologisia keinoja oppimisen edesauttamiseksi on useita, ja ne on tunnettu pitkään. Voisimmeko auttaa ihmisiä käyttämään niitä? Voisimmeko yhdessä etsiä niitä lisää?

Kirjoitin viime keväänä Toimittajan kommentissani oppimistyyleistä ("Oppimisen psykologian villi länsi", 2/2010). Kirjoitukseni taustalla oli hiljattain ilmestynyt laaja katsausartikkeli (Pashler ym., 2008, Psychological Science in the Public Interest, 9: 105–119), jossa etsittiin empiiristä tukea suositulle, suullisena kansanperintönä kulkevalle uskomukselle. Uskomuksen mukaan ihmiset jakautuvat tyyliltään erilaisiin oppijoihin, esimerkiksi niihin, jotka omaksuvat helpommin näön- tai kuulonvaraisesti esitettyä tietoa, ja uskomuksen mukaan ihminen oppisi parhaiten silloin, kun opetusmenetelmät vastaavat omaa oppimistyyliä.

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.