Tehotuotettua oppineisuutta – tieteellisen viestinnän pelikentän hahmottelua
Erkki Karvonen, Terttu Kortelainen & Jarmo Saarti: Julkaise tai tuhoudu! Johdatus tieteelliseen viestintään. Vastapaino, 2014.
Publish or perish‑iskulause on kulkenut tutkijoiden tajunnassa tai vähintään takataskussa meilläkin jo vuosikymmeniä. Itse kuulin lausahduksen vierailevalta jenkkiprofessorilta leppoisalla 1990-luvulla, jolloin yliopistouudistusta vasta rakenneltiin eikä yliopistojen tuloksellisuudesta tai julkaisupaineesta juuri puhuttu, vaan innosta puhkuen tehtiin sitä, mikä kiinnostavalta tuntui. Those were the days, my friend, nyt enää harva ehtii lukea kirjoja tai kirjoitella yleistajuisia esityksiä suomenkielisiin julkaisuihin, sillä yliopiston tehtävä on tuottaa kansainvälisiä referee-julkaisuja tieteellisesti korkeatasoisiksi luokiteltuihin journaaleihin. Money talks, ja ken ei ole tätä kuullut, nukkukoon kuin Ruusunen ja herätköön sadan vuoden päästä: mikä muu kuin julkaisujen määrä mahtaa silloin määrittää tieteellisen tutkimuksen ja yliopistojen laatua? Vai vieläkö kiihdytämme tahtia? Tällä hetkellä maailmassa julkaistaan vuosittain yli miljoona tieteellistä artikkelia.