Toimitus suosittelee (03/2016)
Toimitus suosittelee -palstalla esitellään psykologiaan liittyviä tutkimustuloksia maailmalta sekä lähitieteidemme ajankohtaisia tiedeuutisia kotimaasta.
Voiko joukkotestauksen luotettavuutta parantaa?
Pohl, S., Südkamp, A., Hardt, K., Carstensen, C. H. & Weinert, S. (2016). Testing students with special educational needs in large-scale assessments – Psychometric properties of test scores and associations with test taking behavior. Frontiers in Psychology, 7(154), 1–14. doi:10.3389/fpsyg.2016.00154.
Laajat kyselytutkimus- ja oppisaavutusaineistot kerätään monesti joukkotestauksena, ja otokseen mahtuu hyvin monenlaisia vastaajia. Etenkin kognitiivisia tehtäviä käytettäessä ongelmaksi voi muodostua sattumanvarainen vastaaminen sekä tehtävien heikot psykometriset ominaisuudet joko erittäin hyvin tai poikkeuksellisen heikosti suoriutuvien vastaajien kohdalla. Tässä artikkelissa tarkastellaan satojen noin 15-vuotiaiden erityiskouluissa opiskelevien saksalaisnuorten osaamistestivastauksia verrattuna tuhansien tavallista koulua käyvien nuorten vastauksiin. Tulokset osoittavat, että testien heikot psykometriset ominaisuudet erityiskoulua käyvien nuorten arvioinnissa liittyvät osin tehtäväkäyttäytymiseen eli testiosioiden yli hyppimiseen ja arvailuun. Osioiden yli hyppiminen näyttää puolestaan osin liittyvän tehtävänannon monimutkaisuuteen, mihin voisi vaikuttaa ohjeistuksia parantamalla. Tutkijat suosittelevatkin tätä ensisijaisena keinona parantaa osaamistestien toimivuutta heikoimmin suoriutuvien joukossa tehtäväsarjojen lyhentämisen sijaan. Lisäksi he esittelevät keinoja tunnistaa laajasta vastaajajoukosta sattumanvaraiset vastaajat, joiden tulokset heikentävät koko aineiston luotettavuutta.