Opettajuuden visuaaliset representaatiot – sosiaalisten representaatioiden näkökulma
Olemme jokapäiväisessä elämässämme visuaalisen ympäröimiä ja kommunikoimme toistemme kanssa visuaalisin keinoin jatkuvasti. Visuaalisuus vaikuttaa olennaisesti käsityksiimme sosiaalisesta todellisuudesta muokaten toimintojamme, ajatuksiamme ja tunteitamme. Samalla tavalla visuaalisuus kietoutuu käsityksiimme itsestämme ja toisista ihmisistä. Väitöskirjassani tutkin kuvien kautta opettajuutta koskevaa arkiajattelua: opettajuuden sosiaalisia representaatioita.
Opettajat ovat meille tuttuakin tutumpia. Länsimaisessa kulttuurissa opettajat ovat merkittävä osa jokaisen nuoren elämää ja nykyisessä elinikäisen oppimisen ajassa myös useiden aikuisten elämää. Tuttuutensa vuoksi opettajuuteen liitetään usein automatisoituneita kulttuurisia käsityksiä, jotka ovat muotoutuneet aikojen saatossa. Nämä käsitykset muokkaavat suhdettamme opettajuuteen tietoisesti ja tiedostamattomasti – myös sitä, kuinka kohtaamme opettajan opetustilanteissa. Mutta pätevätkö automatisoituneet kulttuuriset käsitykset tämän päivän opettajuuteen, jolle vaihtuvat pedagogiset linjaukset ja yhteiskunnalliset muutokset asettavat alati uudenlaisia sisältöjä, tavoitteita ja tehtäviä?