Katsausartikkelit

Integratiivinen katsaus koulupoissaoloista oppilailla, joilla on ADHD- tai autismikirjon diagnoosi

Lisääntyneet koulupoissaolot haastavat kouluja ja hoitojärjestelmää. Koulupoissaolot voidaan nähdä jatkumona, jossa lievemmästä kouluun menon vastustelusta voi ajan myötä seurata koulupoissaoloja. Neuropsykiatrisista oireyhtymistä kärsivät oppilaat on nähty alttiiksi koulupoissaoloille erityispiirteidensä vuoksi. Tässä integratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan 2000-luvulla tehtyjä tutkimuksia neuropsykiatrisen oireyhtymän diagnoosin saaneiden oppilaiden ongelmallisista koulupoissaoloista sekä muista vaikuttavista tekijöistä. Katsauksessa on mukana 12 kansainvälistä tutkimusta, jotka tutkivat autismikirjon tai ADHD-diagnoosin ja ongelmallisten koulupoissaolojen yhteyttä oppilailla. Autismikirjon oppilaat ovat neurotyypillisesti kehittyneisiin verrattuna suuremmassa riskissä ongelmallisille koulupoissaoloille, erityisesti koulukieltäytymiselle (poissaolo johtuen kouluun liittyvistä negatiivisista tunteista). Pinnaamista heillä ei juuri esiinny. Muita selittäviä tekijöitä löytyi useita, esimerkiksi koulunkäynti yleisopetuksen koulussa ja koulukiusaaminen. ADHD-diagnoosi ei yksinään ollut merkittävä selittämään muita koulupoissaolon muotoja kuin koululähtöisen poissaolon. ADHD:n kanssa esiintyvät eksternalisoivat eli ulospäin suuntautuvat tai internalisoivat eli sisäänpäin suuntautuvat oireet lisäsivät huomattavasti riskiä ongelmallisille koulupoissaoloille.

Avainsanat: ongelmalliset koulupoissaolot, koulukieltäytyminen, pinnaaminen, neuropsykiatriset häiriöt, ADHD, autismikirjo

Vain tilaajilla on pääsy tämän artikkelin täysversioon.

Kirjaudu sisään tai klikkaa tästä tilaamaan Psykologia-lehti.

Jos olet jo tilaaja, rekisteröidy tästä.