Takaisin kouluun
Suurin osa Suomen peruskoululaisista ja toisen asteen opiskelijoista ja osa ammattikorkeakoulujen opiskelijoista aloitti viime viikolla uuden lukuvuoden. APA huomioi lukuvuoden aloittajat julkaisemalla nettisivuillaan artikkelin opiskelijoiden stressin vähentämisestä.
Artikkelin on kirjoittanut apulaisprofessori Sian Beilock Chicagon yliopistosta. Hän on tutkimusryhmineen tutkinut työmuistia ja tenttiahdistusta yli 10 vuotta. Työmuistin tehokas toiminta on keskeistä hyvässä oppimisessa ja tenttisuoriutumisessa (kuten Maanantaiblogin bloggarikaverini Virpi Kalakosken blogeja ja kirjaa lukeneet tietävät). Työmuistin toiminta on myös erittäin häiriöherkkää. Beilock kumppaneineen huomasikin kokeellisissa tutkimuksissa, että kun opiskelijoille aiheutettiin suorituspaineita, ne näkyivät nimenomaan työmuistia rasittavien tehtävien tuloksien heikkenemisenä.
Suorituspaineet ja tenttiahdistus johtavat usein alisuoriutumiseen. Suorituspaineita Beilock tutkimusryhmineen sai aiheutettua niinkin helposti, että kun tytöille kerrottiin ennen matematiikan koetta, että kokeessa tutkitaan tyttöjen ja poikien välisiä eroja, niin tyttöjen tulokset heikkenivät.
Onneksi suorituspaineita voi myös vähentää. Uusimmissa tutkimuksissaan Beilock ryhmineen on keskittynyt näihin mm. positiivisesta psykologiasta tuttuihin menetelmiin, jotka toimivat myös tenttitilanteissa. Kirjoittaminen on yksi tunnettu menetelmä, joka vähentää ahdistusta ja asioiden turhaa vatvomista. Kirjoita siis ennen koetta mieltäsi painavat asiat paperille, niin pystyt kokeessa keskittymään olennaiseen eivätkä turhat huolet syö työmuistisi kapasiteettia. Tai muistele kivoja asioita. Kirjoita ennen koetta paperille asioita, jotka ovat kivoja ja sinulle tärkeitä. Ahdistus vähenee, ja pystyt käyttämään työmuistisi rajallista kapasiteettia kokeen kannalta keskeisiin asioihin.